TURKOWSKA UNIA ROZWOJU – T.U.R. STAWIA NA EDUKACJĘ

Jedną z form wsparcia rozwoju regionu objętego Lokalną Strategią Rozwoju (LSR) Turkowskiej Unii Rozwoju – T.U.R. na lata 2023-2027 jest dofinansowanie edukacji na poziomie kształcenia podstawowego oraz kształcenia zawodowego, umożliwiające nabycie wiedzy i umiejętności, w szczególności w zakresie kompetencji cyfrowych, by lepiej odpowiadać na wyzwania współczesnego świata, w tym zaawansowanych technologicznie firm. W okresie 25 lutego do 11 marca br. Stowarzyszenie Turkowska Unia Rozwoju – T.U.R. przeprowadzi nabory na realizację działań mających na celu wsparcie działań edukacyjnych na obszarze gmin członkowskich w szkołach podstawowych oraz dwóch technikach rolniczych.

Jak wskazano w strategii – realizacja kompleksowych programów rozwojowych stanowi integralny element polityki lokalnej i jest jednym z wyzwań mających na celu wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci z obszarów wiejskich. Poprawa jakości edukacji w szkołach podstawowych z terenu obszaru objętego LSR powinna uwzględniać wymagania stawiane przez nowoczesną, zieloną gospodarkę i potrzeby rynku pracy. W ramach konkursu w przedsięwzięciu 2.4 Wzrost jakości edukacji w szkołach podstawowych przewiduje się działania przyczyniające się do poprawy jakości edukacji w formie kompleksowych programów rozwojowych szkół obejmujących m.in.: wsparcie uczniów w rozwijaniu ich pasji, umiejętności oraz kompetencji przedsiębiorczych, cyfrowych (w obszarze sztucznej inteligencji) w formie innowacyjnych i kreatywnych zajęć. Winny one przyczyniać się do zwiększenia kompetencji społecznej, społeczno-emocjonalnej oraz społeczno-wychowawczej uczniów, w szczególności poprzez eko-edukację i działania więziotwórcze szkoły, wzmacniać relację szkoła-nauczyciele-rodzice-uczniowie. Szczególnym aspektem, wynikającym z przeprowadzonej w roku 2023 przez stowarzyszenie na potrzeby LSR diagnozy, jest  wsparcie indywidualnej pracy z uczniami, uwzględniające ich faktyczne potrzeby edukacyjne, zidentyfikowane problemy oraz dysfunkcje. W tym wypadku oczekuje się od Wnioskodawców zastosowania odpowiedniego podejścia i metod nauczania, pozwalających wykorzystać mocne strony uczniów i wzmocnić ich poczucie własnej wartości. Dla sprawnego wdrożenia programów edukacyjnych niezbędne będzie także podniesienie kompetencji i wiedzy nauczycieli, w tym świetlic szkolnych oraz wsparcie bazy dydaktycznej szkół.

Rozwój każdego regionu, w tym objętego LSR,  determinowany jest poziomem wiedzy społeczeństwa oraz umiejętnościami tworzenia i wykorzystywania wiedzy technicznej, ekonomicznej, informatycznej w procesach gospodarczych. Jak zauważono w LSR, obecnie obok innowacji, najcenniejszym zasobem, który decyduje o rozwoju gospodarczym jest wysoce wykwalifikowana kadra, posiadająca umiejętności twórcze i innowacyjne. To także jeden z warunków lokowania inwestycji przez kapitał zewnętrzny, co uwidoczniła analiza rynku pracy na potrzeby opracowania niniejszej LSR. Jako jedną z wiodących potrzeb deklarowanych w związku z wyzwaniami rynku pracy, lokalni przedsiębiorcy wskazywali realizację usług edukacyjnych na poziomie kształcenia zawodowego. Konieczność dostosowania programów nauczania do potrzeb lokalnej gospodarki zarówno w zakresie zmian ilościowych związanych ze wzrostem produkcji, jak i postępem technologicznym oraz rozwojem tzw. inteligentnych specjalizacji, stanowi warunek sine qua non zachowania konkurencyjności lokalnych podmiotów na rynku krajowym i zagranicznym. Dlatego też w strategii znalazły się również środki na działania wspierające kształcenie na poziomie zawodowym w ramach przedsięwzięcia 2.5. Dostosowanie systemu nauczania na poziomie zawodowym do wymogów rynku pracy oraz zielonej gospodarki. W tym wypadku wspierane będą projekty realizujące szeroko rozumiane zadania edukacyjne skierowane zarówno do młodzieży, jak i kadry nauczycielskiej, tj.: rozwój kompetencji kluczowych w tym w ramach zielonych gałęzi gospodarki, szkolenia branżowe dla nauczycieli kształcenia zawodowego u pracodawców, wsparcie w przygotowaniu do egzaminu zawodowego, rozwój staży u pracodawców dla uczniów techników i branżowych szkół I stopnia niebędących młodocianymi pracownikami, zajęcia specjalne w laboratoriach, wzmocnienie współpracy szkół z pracodawcami.

Dokumentacja konkursowa (Regulaminy naborów) w ramach wyżej wymienionych typów wsparcia określa zasady ubiegania się o wsparcie, najważniejsze z nich to:

Podmiotami uprawnionymi zgodnie z LSR do ubiegania się o dofinansowanie są: jednostki sektora finansów publicznych, organizacje pozarządowe (NGO) oraz przedsiębiorcy. Dopuszczalne jest także składanie wniosków w partnerstwie, zgodnie z ustawą wdrożeniową. Wnioskodawca i partner muszą być jednak zgodni z typem beneficjenta wskazanym w Szczegółowym Opisie Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 (SZOP).

Wymagania dotyczące grupy docelowej

Grupą docelową w ramach przedsięwzięcia 2.4. są uczniowie, w tym  ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rodzice oraz nauczyciele oraz w odniesieniu do przedsięwzięcia 2.5 uczniowie i nauczyciele ze szkół zlokalizowanych na obszarze ośmiu gmin członkowskich stowarzyszenia tj.: Brudzew, Dobra, Kawęczyn, Kościelec, Malanów, Przykona, Turek, Władysławów,

Kwalifikowalność uczestnika projektu jest potwierdzana bezpośrednio przed udzieleniem mu pierwszej formy wsparcia, a najwcześniej 14 dni przed rozpoczęciem wsparcia.

Wymagania czasowe

Początek realizacji projektu nie może być wcześniejszy niż data ogłoszenia naboru wniosków. Realizację projektu należy rozpocząć nie później niż w I kwartale 2026 roku. Rozpoczęcie realizacji projektu powinno nastąpić w ciągu 3 miesięcy od ustalonej daty początkowej, w przeciwnym razie umowa może zostać rozwiązana lub Instytucja Zarządzająca Funduszami Europejskimi dla Wielkopolski może odstąpić od podpisania umowy.

Wymagania finansowe

Poziom dofinansowania UE wydatków kwalifikowalnych wynosi 80%, maksymalna wartość dofinansowania z krajowego wsparcia finansowego wynosi 15%, zaś Wnioskodawca jest zobowiązany do wniesienia wkładu własnego w wysokości minimum 5% wydatków kwalifikowalnych. Co w efekcie daje montaż finansowy – 95 % dotacja, 5 % wkład własny.

Wydatki muszą być zgodne z zapisami umowy, nawet przed jej podpisaniem, jeśli realizacja projektu rozpocznie się wcześniej.

Kryteria formalne i warunki udzielania wsparcia

Wniosek musi być złożony w terminie i miejscu określonym w ogłoszeniu o naborze, tj. musi być złożony przez system informatyczny LSI. Musi być zgodny z formą wsparcia, zawierać wszystkie wymagane załączniki i być wypełniony we wszystkich polach. Wniosek musi być opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym. Oczywiście  wniosek musi być sporządzony w języku polskim.

Tak jak w przypadku każdego dofinansowania ze środków publicznych – Wnioskodawca i partnerzy nie mogą podlegać wykluczeniu związanemu z zakazem udzielania dofinansowania.

Niezmiernie ważną w perspektywie finansowej 2023-2027 jest kwestia Polityk Horyzontalnych UE. Zgodnie z nimi projekt musi realizować zasadę równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Ponadto projekt musi być zgodny z Kartą Praw Podstawowych UE i Konwencją o Prawach Osób Niepełnosprawnych. Działania w projekcie nie mogą być dyskryminujące. Dodatkowo w projektach należy wykazać pozytywny lub neutralny wpływ na zasadę zrównoważonego rozwoju. Wnioskodawca musi również wykazać zgodność z zasadami pomocy de minimis.

Inne kwestie, o których muszą pamiętać beneficjenci to: wydatki w projekcie nie mogą być finansowane z innych źródeł publicznych, wszystkie działania muszą być zgodne z celami strategicznymi EFS+, Wnioskodawca musi posiadać potencjał do realizacji projektu. Konieczne jest także dołączenie do wniosku rozeznań rynku dla wydatków nieujętych w standardach cenowych. Realizacja każdego projektu musi być poprzedzona diagnozą potrzeb (i z niej wynikać). W przypadku projektów z zakresu cyfryzacji należy przedstawić wyniki samooceny przeprowadzonej przez placówkę edukacyjną z wykorzystaniem programu SELFIE.

Wnioskodawca musi zapewnić biuro projektu na terenie województwa Wielkopolskiego. Ponadto Wnioskodawca:

  • winien realizować i monitorować Listę Wskaźników Kluczowych EFS+ oraz kryteriów zawartych w strategii i dostosowywać do nich projekt;
  • jest zobowiązany do wniesienia zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy w formie weksla in blanco;
  • w projekcie należy uwzględnić zasadę uniwersalnego projektowania.

Koszty bezpośrednie projektu w obu typach projektu rozliczane będą kwotami ryczałtowymi. W przypadku zakupu sprzętu, należy udowodnić, że zostanie on całkowicie zamortyzowany w okresie realizacji projektu, lub że zakup jest bardziej opłacalny niż inne opcje (np. wynajem). W projektach przewiduje się również finansowanie kosztów pośrednich, których wysokość określona jest procentowo – w zależności od wielkości kosztów bezpośrednich. W przypadku zatrudniania nauczycieli Wnioskodawcy zobowiązani są do stosowania Wytycznych Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej

Alokacja w ramach naborów wynosi:

W przedsięwzięciu 2.4 całkowita kwota dofinansowania: 601 750,00 PLN, w tym 481 400,00 PLN z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+), 90 262,50 PLN z krajowego wsparcia finansowego i 30 087,50 PLN wkładu własnego.

W przedsięwzięciu 2.5 całkowita kwota dofinansowania wynosi 800 695,82 PLN, w tym  wkład z EFS+ 640 556,65 PLN, kwota z krajowego wsparcia finansowego to 120 104,37 PLN i z wkładu własnego 40 034,80 PLN.

Więcej informacji oraz dokumentacja konkursowa znajdują się na stronie stowarzyszenia w zakładce Nabory (EFS+) – www.lgd-tur.org.pl